Anmälan om livsmedelsverksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningVem är denna e-tjänst för?
Den här tjänsten är till för dig som driver, ska starta eller ta över en livsmedelsverksamhet. Även du som endast tillfälligt ska sälja livsmedel eller säljer på internet berörs av informationen.
När ska e-tjänsten användas?
När du bedriver en verksamhet som arbetar med livsmedel för människor använder du denna tjänst för att anmäla det till kommunens livsmedelskontroll.
Du måste registrera verksamheten hos oss för livsmedelskontroll senast 2 veckor innan du placerar produkten på marknaden.
Detta innebär:
- Erbjuda produkten till salu.
- Erbjuda produkten som prov.
- Erbjuda produkten på sociala medier som till exempel facebook eller instagram.
- Erbjuda produkten över internet.
- Erbjuda produkten på annat vis på distans.
Placerar din verksamhet livsmedel på marknaden innan registrering kommer du få en sanktionsavgift enligt livsmedelslagen (2006:804) och livsmedelsförordningen (2006:813) på minst 5 000kr.
Denna e-tjänst gäller även för förändringar i befintlig livsmedelsverksamhet
Du behöver meddela livsmedelskontrollen om någon betydelsefull förändring av livsmedelsverksamheten sker.
Detta kan vara:
- Byte av organisationsnummer, namn eller ägare.
- Ökning eller minskning av antal portioner.
- Justeringar i lokalens utformning.
- Verksamheten upphör.
Ditt ärende hanteras av livsmedelskontrollen i Sundbybergs stad.
För mer information kan du kontakta livsmedelskontrollen via mejl eller på telefon. Länk till mer information finns också i rutan "Frågor om e-tjänsten" nedan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 månader
Miljöenheten kommer att spara dina personuppgifter så länge ärendet är aktuellt, men i max 5 år. Efter 5 år lämnas dina personuppgifter över till stadens centralarkiv. Läs mer på http://sundbyberg.se/dataskydd
Övriga upplysningar
- Information om behandling av personuppgifter
Miljöenheten hanterar dina personuppgifter i syfte att kunna handlägga anmälan om livsmedelsanläggning enligt Förordning (EU) 2017/625, punkt 38 samt Förordning (EG) 852/2004, artikel 6, punkt 2. Miljöenheten kommer att spara dina personuppgifter så länge ärendet är aktuellt, men i max 5 år. Efter 5 år lämnas dina personuppgifter över till stadens centralarkiv. Läs mer på http://sundbyberg.se/dataskydd
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till integritetsskyddsmyndigheten. Besök integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Livsmedelskontrollen
livsmedel@sundbyberg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Inloggning med e-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Försäljningsställe/lokal
- Typ av verksamhet
- Certifikat
- Information och bilagor
- Förhandsgranska
- Skicka in